Hallberg Rassy Rasmus 35 verkocht
Verkocht
1976
10,50 m x 3,05 m x 1,35 m
Polyester sandwich
Volvo Penta MD21 https://www.youtube.com/watch?v=gF1HlPwFvT8
Aalsmeer Uiterweg
Meer over de Hallberg Rassy Rasmus 35
Nu scherp geprijst want deze Rasmus is nu € 5000 verlaagd. Wie komt er kijken naar dit super fijne familie zeiljacht.
Harry Hallberg stichtte zijn werf in 1943 en in 1965 stichtte Christoph Rassy een werf in een pand dat onlangs door Hallberg was ontruimd. Hallberg-Rassy werd gevormd toen Rassy de hal van Hallberg kocht na de pensionering van Harry Halberg in 1972. Sinds 1988 zijn alle ontwerpen geproduceerd door de Argentijnse ingenieur en jachtontwerper Germán Frers . Tot op heden zijn meer dan 8.900 jachten voltooid door de werf. Het bedrijf is eigendom van de familie Rassy en wordt beheerd door Magnus Rassy.
Olle Enderlein. In de jaren 1965-1972 waren Harry Hallberg en Christoph Rassy concurrenten. In eerste instantie bouwde Christoph Rassy eenmalig boten.
De eerste boot die deel ging uitmaken van een serie was de " Rasmus 35 ", ontworpen in 1966 door de toenmalige Zweedse ontwerpster van elegante jachten, Olle Enderlein . De eerste twee werden volledig in mahonie gebouwd en duurden elk een jaar om te bouwen. Deze boot was in veel opzichten zijn tijd vooruit. Het was een pionier op lange afstand cruiser met een krachtige motor en een centrale cockpit beschermd door een voorruit. Dit is een ontwerp dat tot op de dag van vandaag bij de Hallberg-Rassy-jachten is gebleven. Toen de Rasmus werd gepresenteerd, werden veel wenkbrauwen opgetrokken. Sommigen dachten dat de boot veel te groot was. In die tijd 35 voet werd beschouwd als een enorme bootmaat. Bovendien was het een zeilboot met een windscherm. Dit was een nooit eerder geziene combinatie.
Hij heeft boten zoals de Hallberg-Rassy Rasmus 35, die voor het eerst een middencockpit met windscherm en achterkajuit had, verdere ontwerpen voor dit bedrijf waren HR 352, HR 38, HR 382, HR 41, HR 42, HR 45 en HR 49; maar ook voor andere scheepswerven (bijv. NAJAD ) ontwierp hij zeilschepen, bijvoorbeeld de OE-boten, die naar zijn initialen waren vernoemd. Een totaal van ongeveer 200 ontwerpen gaan terug naar hem. Harry Hallberg's meest vooraanstaande bijdrage was zijn begrip van de voordelen van het gebruik van GRP en het bouwen van boten in een serie. In 1963 was hij een van de pioniers in de serieproductie van zeilboten met GRP. Hij was de eerste succesvolle bouwer van GVK-rompen met houten bovenbouw in een reeks. Als een kwestie van nieuwsgierigheid vertellen we graag over een potentiële koper-koper, die in 1972 werd verscheurd tussen het kopen van een Mistral 33 uit de Hallberg-werf of een Rasmus 35 van de Rassy-werf. De Rasmus had een middencockpit en de Mistral had een achterkuip. De prospect vroeg een verkoper bij Hallberg waarom hij de Mistral moest kiezen: "- Aangezien de boot een cockpit achterin heeft, riskeer je geen waterspatten in een achterkajuit" was het antwoord. De toekomstige koper ging later naar de Rassy-werf om de Rasmus te bekijken. De volgende discussie vond plaats: Toekomstige koper aan Mr Rassy:
- Waarom niet een boot met een achterkuip, zodat u geen water in de achterkajuit krijgt?
- Wie beveelt dat aan? Vroeg de heer Rassy.
- De mensen bij Hallberg in Ellös.
- Dat zullen ze nooit meer zeggen.
- Waarom niet?
- Ik kocht vanmorgen de Hallberg-werf.
Een Rasmus werd besteld. Deze boot heeft dezelfde gelukkige eigenaar tot op de dag van vandaag.
En trouwens; het water spat niet in de achterkajuit!
Een prachtig verhaal wat hoort met een schip als dit. belt u gerust even met de jachtmakelaar van White Whale Yachtbrokers Pieter Pepping (0031)06353345219 of mail [email protected]
Algemeen
Bovendien was het een zeilboot met een windscherm.
de GVK-rompen
zee zeiler
transport hoogte
langkieler geeft het voordeel makkelijker roer loslaten.
zeer goede zee zeiler
Accommodatie
achterkajuit cockpit cabine salon en voorcabine
2 achter 2 midden 2 voor
lattenbodem 2016
2017 vernieuwde opvoerpomp plus 2 maal voetpomp
rvs
Koelbox Dometic CoolFreeze CDF 18 – Elektrisch, 12v en 220v
Overige:
⦁ zitkussen kajuit vernieuwd
⦁ keukenblad, navigatietafel vernieuwd
⦁ kooktoestel/oven vernieuwd
⦁ matrassen, lattenbodem (2016)
⦁ hoes voor voorluik inclusief hor
⦁ uitneembare en draaibare kuiptafel
⦁ waterkranen bediend d.m.v. 2x voetpomp, 1x elektrisch, 1x met waterfilter
⦁ 2x barometer, 2x klok
Motor en elektra
Volvo Penta MD21
https://www.youtube.com/watch?v=gF1HlPwFvT8
Schroefas (RB1 koppeling)
via signaal
via signaal
Vetus 55kgf (2012)!!!
1x start (100 Ah) (2016) + 1x service accu (100 Ah) (2016)
Volvo Penta is één van de merken waar je maar weinig negatiefs over kunt zeggen, de motoren zijn goed doordacht en hebben bewezen dat ze lang mee gaan. Ook al is de motor al jaren uit productie, onderdelen zijn over het algemeen nog goed te verkrijgen.
Technische gegevens
Motor MD21A
Productie periode 1969-1979
Operation 4-slag
Cilinder configuratie 4
Diameter (mm) 90
Slag (mm) 83
Compressie verhouding 22,1:1
Inhoud (liters) 2,11
Vermogen (pk) 75
Max. motortoerental (rpm) 4500
Volvo Penta is een samenvoeging van de twee bedrijven Volvo en Penta. Penta is in 1907 opgericht en heeft tot 1935 de motoren voor Volvo geleverd waarna het is overgenomen door de Volvo-groep. Sindsdien maken ze maritieme motoren en generatoren.
Navigatie en elektronica
1x Plastimo, 1x Sestrel Marine Compass Henry Browne & Son LTD
motor en zeiltoplicht
in stuurautomaat Raymarine ST 60
+ handset voor buiten
Raymarine smart controller
Tuigage
merk Selden http://www.seldenmast.com/
Dacron is een geregistreerd handelsmerk van Dupont voor gewoven polyesterdoek.
2x Harken ST40 Two speed + reeflier + lier grootzeil + lier voorzeil
Genua reefsysteem: rolreefsysteem
Fok: 1x voor rolreefsysteem, 1x voor babystag
Fok reefsysteem: rolreefsysteem
Stormfok: 1x voor babystag
Spinnaker: 1x
Bollejan: 1x voor rolreefsysteem
Uitrusting buitenom
1x boeganker +2x hekanker
kussens: 3x voor in de kuip, 2x flexibele zitkussen (Comfortseat), 2x vouwstoelen voor op het achterdek
Veiligheid
: 2x automatisch opblaasbare reddingsvesten (Secumar) + 2x vaste stof reddingsvesten + 2x lifeline voor reddingsvest + 2x dek lifeline
Bijboot: 2.20 m rubber + roeispanen
plus
Noodhelmstok
Documenten
Disclaimer:
Hoewel er uiterste zorg besteed is aan de correctheid, volledigheid en actualiteit van onze informatie kunnen hieraan geen rechten worden ontleend.