Coomans Spitsgat 930 verkocht
Verkocht
1948
9,00 m x 3,00 m x 1,50 m
Staal
lamborghini 4 cil. 40 PK LDW 1404M vaaruren: 800
Aalsmeer (NL)
Meer over de Coomans Spitsgat 930
Alles is authentiek aan deze Coomans 930 en ze is nu in een geweldige staat door een grote refit in 2018. Met een nieuw verfsysteem en alles nu in een super conditie en het vrijboord in een fantatische hoogglans, is dit zeiljacht klaar voor veel fijne vaarmomenten. Dit zeiljacht doet in snelheid niet onder voor de meeste polyester schepen in deze lengte. De lengte van de boot is perfect voor alle leuke meren maar het is zeker ook geschikt om naar buiten te gaan om op zee te varen. De huidige zeilen zijn haast niet gebruikt omdat deze boot jaren lang als bedrijfsboot is gebruikt voor de refit.
De romp is een klassieke s-spant, met lange overhangende achtersteven waardoor je rustiger vaart dan met de moderne rondspant gebouwde jachten. Het schip heeft een veilige diepe kuip met helmroer, het is ook een grote kuip met veel ruimte en goed overal zicht. Er is een uitschuifbare spriet en ook een keerfok geleider. Allerlei extra's om het schip gemakkelijk ook single handed te kunnen zeilen. De schootgeleider is op het achterdek gebouwd. Dus geen lastige heen en weer schietende touw en blok voor de ingang van de kajuit. Ook heeft dit schip de mogelijkheid de giek op sta hoogte te trekken zodat niemand zijn hoofd kan stoten. Verder een ruim gangboord met een stevige railling en veilige handgrepen en een heerlijke ruime en vlakke punt om tijdens het varen goed op te kunnen bewegen. Omdat het een lang-kieler is deze boot ook geschikt om het roer los te kunnen laten en rustig even naar het voordek te lopen. Het schip blijft namelijk erg mooi op koers. Hoe fijn is dat want ook hierdoor kan je partner gewoon blijven zitten in de kuip en jij pakt nog even een stootwil van het dek. Ook is deze zeiler voorzien van een groot anker en sterke en krachtige ankerlier, een reddingsvlot, brandprventie, FM radio en een complete navigatieverlichting. Voldoende accu's met een goede walstroomoplader. Met een duidelijke dieptemeter en snelheidsmeter en kompas is het navigatie systeem compleet.
Het sfeervolle interieur bestaat uit veel massief mahonie met veel paneelwerk. Het geheel voelt aan als een zeer fraaie en gezellige cabine met ruim voldoende ventilatie mogelijkheden. Een frisse toilet, een sterke kachel en een koelkast vergroten het vaargebied van deze snelle oer-Hollandse dame. Het interieur is heel handig ingedeeld en met grote banken, er is veel leefruimte en er zijn 5 slaapplaatsen. Het schip heeft verrassend veel praktische en goed ingedeelde opbergplekken. Veel daglicht en een trap waarbij je ook gemakkelijk naar voren af kan lopen.
Scheepseigenaren met een Lamborghini motor weten dat deze duurzaam en zeer betrouwbaar zijn. Deze motoren worden zowel in tractoren als raceboten geplaatst. Deze motor is toch klein van formaat en is niet zwaarder dan zijn Japanse collega’s. Verder zijn er meerdere afdekzeilen en is ook een mooie schone wintertent. De boot ligt nu net weer in het water en gaat elk jaar naar binnen op het droge land. De eigenaar heeft als hobby dit schip geheel te restaureren en is nu klaar. Het schip wordt nu een beetje tegen de zin in van de eigenaar verkocht, maar tijdgebrek heeft hem toch doen besluiten een ander van de boot te laten genieten.
Werkelijk aan alles zie je de liefde van de eigenaar voor deze mooie klassieker. In welke haven het schip ook ligt, de eigenaar ontkomt niet aan bewonderende blikken en complimentjes. Met dit schip doet u een zeer waardevolle investering voor de lange toekomst. De voledige specificaties vul ik later nog in, maar ik kan u nu al een bezichtiging aanraden.
Dus belt u mij even? Pieter Pepping van White Whale Yachtbrokers 0653345219 of [email protected]
Algemeen
Scheepswerf Beekman, Oude Wetering
langsscheeps gelast, dwarsscheeps geklonken.
20402 ZR 2004
beton
buitenbesturing door helmstok met directe overbrenging op doorgestoken roer
Accommodatie
mahonie
kooien: 2 x 1 pers in voorpiek, om te bouwen naar een dubbele kooi. langsbanken BB en SB.
mahonie
cardanisch thermisch beveiligd
keuken langsligging aan bakboord bij ingang kajuit.
Houten aanrecht met RVS spoelbak.
Slingerrekken aanwezig.
Gas geplaatst in bun in SB kuipbank.
Koperen gasleiding met flexibel aansluiting op gastoestel (2007).
Motor en elektra
- Laag gewicht. - Uitzonderlijk stil en trillingvrij - Brandstofinjectie door middel van een gepatenteerd injectiesysteem geeft zeer lage uitlaatgasemissies.
2000 toeren 5 knots
3 blads messing en water gesmeerd met Volvo waterstop
water gekoelde uitlaat met waterslot
startaccu en licht/interieur accu
langsligging aan bakboord bij ingang kajuit.
Houten aanrecht met RVS spoelbak.
Slingerrekken aanwezig.
Gas geplaatst in bun in SB kuipbank.
Koperen gasleiding met flexibel aansluiting op gastoestel (2007).
Navigatie en elektronica
Het apparaat heeft een waterbestendig display
4,5-inch diagonaal zilverhelder LCD-scherm met instelbare helderheid. Innovatieve grafische displays omvatten Nav, Highway, Steering, Track Plotting en twee door de gebruiker programmeerbare modi, allemaal uiterst eenvoudig te gebruiken.
Furuno GP32 (2004) 50 routes van maximaal 30 waypoints elk.
Tuigage
zeilen gemaakt door: UB Sails en UK-Halsey-De Vries sails.
Staat van de zeilen is erg goed.
huiken: aanwezig (2006).
Zeileigenschappen: is single handed te zeilen.
Rompsnelheid 7,5 kn.
Kruissnelheid onder zeil: 5 à 6 knopen.
maststrijkinstallatie: via buizen over ankerlier
materiaal mast: hol verlijmde houten mast van 12,50 m.
materiaal rondhouten: hout
verstaging RVS (6mm en 8mm) + RVS staalspanners
Uitrusting buitenom
handbediende ankerlier, 50 m.
ketting + reserveanker aan dek.
Overige uitrusting: draadtang, noodantenne, zeilkleding, EHBO-trommel, servies, bestek.
Veiligheid
reddingvesten: 4 x automatisch opblazend reddingsvest
reddingsvlot: 1 x Arimar zes persoons reddingsvlot in tas, gekeurd in april 2007, geldig tot april 2010
bijzonderheden: noodbesturing aanwezig
dikte huid: onder water ± 5 mm., boven water ± 3 mm.
vlakrapport aanwezig: ja, datum rapport: 24 juni 2004
bijzonderheden: 1948: bouwjaar.
1990: teakdek vervangen door stalen dek, isolatie voorpiek en dek.
2003-2004: bovenwaterschip kaal gehaald, opgebouwd met twee componenten primer en twee componenten plamuur, een component aflak (Epifanes). Onderwaterschip nieuwe anoden en ontbrekende klinknagels gelast en antifouling aangebracht.
2005: onderwater- en bovenwaterschip geschuurd en gelakt (Epifanes), mast kaal gehaald en gelakt, overig houtwerk kaal gehaald en gelakt, startmotor en stroomvoorziening gereviseerd.
2006: nieuwe hoezen over ankerluik, voorluik, koekoek en zeilhuik (De Vries Sails Stellendam). Aanschaf en inbouw nieuwe scheepsmotor Lombardini LDW 1404M, 40 pk (ReStart Jachtservice Stellendam).
2007: vervanging staal onderwaterschip BB voor en SB achter (twee nieuwe stalen platen ingelast (ReStart Jachtservice Stellendam)), twee nieuwe accu’s, nieuwe giek (Chatham, UK). Aanschaf halfwinder met slurf plus zeilhoezen kluiver en boomfok (De Vries Sails Stellendam).
2008: nieuw boordnet
Documenten
Disclaimer:
Hoewel er uiterste zorg besteed is aan de correctheid, volledigheid en actualiteit van onze informatie kunnen hieraan geen rechten worden ontleend.