Pettersson Sloep Smuggler Racer verkocht
Verkocht
1928
7,50 m x 1,65 m x 0,60 m
Hout
Volvo Penta B18 met 1.8 liter betrouwbaar en krachtige motor
Aalsmeer(NL)
Meer over de Pettersson Sloep Smuggler Racer
Fraaie klassieke Pettersson Smuggler Racer.
bod gevraagd.
Dit model is met zijn witte romp wel een van de mooiste in Nederland. De enorme achterkuip is voldoende voor de gehele familie. Heerlijk toeren door kanalen en rivieren en grachten met een betrouwbare Volvo Penta motor. Met enkele carburateur, Volvo startmotor en Volvo Keerkoppeling. De motor is goed geïsoleerd. Voor in de punt zou eventueel een 2 persoons bed gemaakt kunnen worden.De authentieke vintage stoelen zijn pas gestoffeerd en er is een trap gemaakt voor een eenvoudige instap. Geschatte topsnelheid is 42 kilometer/uur. Dit model wordt de Smugler Racer genoemd omdat deze boten in de oorlog ook zo gebruikt werden. Het teakdek is in een goede en mooie staat. Verder voorzien van een geproportioneerde boegschroef, met 2 vermogensstanden te gebruiken.
De firma Pettersson nam een nieuwe werktuigbouwkunde in dienst met de naam Ruben Emanuel Östlund. Deze Ruben wilde daar graag werken omdat hij Carl Gustaf Pettersson en Knut Ljungberg beiden zeer bewonderde. De toen 24-jarige Östlund trad in 1915 in dienst bij Pettersson, die daarbij de rol van mentor op zich neemt. Na 5 jaar onder de hoede van de oude meester te hebben gewerkt begint Östlund als zelfstandig constructeur. Gedurende de tweede helft van de jaren twintig en in de jaren dertig ontwerpt hij voornamelijk zogenaamde ’roef- en autoboten’ die in grote aantallen bij diverse werven worden gebouwd.
Wilt u een bod uitbrengen op deze beauty, belt u mij gerust. Voor een bezichtiging en proefvaart belt u Pieter Pepping, uw jachtmakelaar van White Whale Yachtbrokers Vinkeveen Tel. 06-53345219 of email [email protected]
Algemeen
In 1907 opende hij zijn eigen ontwerpbureau, vanaf 1910 in Liljeholmen, met als focus "Motorboottekeningen, Fast Racers en plezierboten, Passagiers-, Transport-, Visserij- en Sleepboten". Tussen 1915 en 1920 werkte Ruben Östlund in zijn kantoor. In 1922 opende hij samen met Einar Runius , die was teruggekeerd uit de Verenigde Staten, het bedrijf Motorbåtsbyrån in Kungsgatan in Stockholm. Het bureau ontwierp onder meer boten voor Pentaverken en Skandiaverken . CG Pettersson en Einar Runius ondertekenden vee
let op buis boegschroef met variabele snelheid joystick
Accommodatie
mogelijkheid 2 bedden
er is rumte vol bijvoorbeeld een compressie koelkast/ box
Motor en elektra
ongeveer
Hieronder de specificaties van een nieuwe B18 en B20.
B20
40-225 pk (29,8-167,8 kW)
Configuratie Natuurlijk aangezogen Inline-4
Cilinderinhoud 1,8 L; 108,5 cu in (1778 cc) 2,0 L; 121,2 cu in (1986 cc)
Cilinderboring 84,14 mm (3,31 inch) (B18) 88,9 mm (3,5 inch) (B20)
Zuigerslag 80 mm (3,15 inch)
brandstof systeem
SU of Zenith / Stromberg carburateurs
Elektronische brandstofinjectie
Mechanische brandstofinjectie
Beheer
Bosch D-Jetronic of K-Jetronic
Brandstoftype
Benzine
Olie systeem
natte sump
Koelsysteem
Watergekoeld
B20 is de Volvo-motorcode voor twin carb en 2 liter blok en is afgeleid van dezelfde motor als gebruikt in de oude Volvo 144-auto's, als ik me goed herinner heet het een AQ 120 die betrekking heeft op de pk.
De latere AQ 140 & 160 waren gebaseerd op de B21 en B23 zoals gebruikt in Volvo 240-auto's in de jaren '80.
Specificaties:
Barcode
6544877997352
Productcode
5001404-P
Brandstof
Benzine
Aantal cilinders
4
OE-referentie:
5001404
subgroep
Omzet eigen productie en revisie
Motor
B20 (AQ105, AQ115, BB115, AQ130, MB20)
Deze B18 is een 1,8 liter (1.778 cc) auto- inline-viermotor, geproduceerd door Volvo van 1961 tot 1968. De cam-in-block- motor had kopkleppen (OHV) die werden bediend door stoterstangen . De krukas reed in vijf hoofdlagers , waardoor de B18 qua ontwerp behoorlijk afwijkt van zijn voorganger, de B16 met drie lagers . Een grotere 2,0 liter (1.986 cc) versie, de B20, verscheen in 1969.
Deze motoren staan bekend als zeer duurzaam. De auto met de hoogste kilometerstand ter wereld, [1] een Volvo P1800 uit 1966 , legde meer dan 4.890.993 km (3.039.122 mijl) af op zijn originele B18-motor. [2] [3]
Ondanks hun kopklep- en duwstangontwerp kunnen de motoren tot 6.500 tpm draaien.
Er zijn vier varianten van deze motor:
B18A : Uitvoering met enkele carburateur .
B18B : Dual carburateur versie met een hogere compressieverhouding , afwisselend uitgerust met dual sidedraft SU of Zenith / Stromberg carburateurs .
B18C : versie met enkele carburateur met een mechanische regelaar met een lagere compressieverhouding, gemonteerd in de benzineversies van de Volvo BM 320- tractor . Deze versie werd ook gebruikt voor de lift in het PS-15 radarsysteem. [4]
B18D Dual carburateur versie met een lagere compressieverhouding
Uitrusting buitenom
Veiligheid
Documenten
Disclaimer:
Hoewel er uiterste zorg besteed is aan de correctheid, volledigheid en actualiteit van onze informatie kunnen hieraan geen rechten worden ontleend.