Schottel RV171 verkocht

Verkocht
Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171Schottel RV171
Prijs:

Verkocht

Bouwjaar:

1957

Afmetingen:

12,88 m x 3,60 m x 1,30 m

Materiaal:

Staal

Motor:

DAF 575

Ligplaats:

Rotterdam

Meer over de Schottel RV171

Klassieke Schottel aangeboden door de eerste eigenaar, na de overheid uiteraard. De huidige eigenaar heeft in de jaren veel geïnvesteerd waaronder in een gereviseerde DAF 575. Dit blok is wel een maatje kleiner dan het origineel dus de voormalige topsnelheid haalt het schip niet meer. De RV 171, ex-“Klovenier”, heeft een leven achter de rug als beroepsvaartuig voor de Nederlandse Genie (1957-1972) en in 1972 bij Schottel Nederland te Warmond aangepast voor de Nederlandse marechaussee. In 1990 is deze in bezit gekomen van de huidige eigenaar. Deze heeft veel geïnvesteerd waaronder een gereviseerde DAF 575 motor met een velvet koppeling en interieur delen zoals en slaapplaatsen en een kombuis in de stijl van het schip. Een van de vele voordelen van dit schip zijn de brede gangboorden, zodat je snel van voor naar achteren kunt lopen. Verder heeft de Schottel een aantal typische kenmerken wat deze schepen zo bijzonder maken. Uiteraard de meest opvallende is de Schottel aandrijving, dit systeem houdt in dat de besturing van het schip gebeurd door middel van een roerpropeller in plaats van een conventioneel roer. Voordeel hiervan is de directe respons, ook met lage snelheden, en het hoge rendement van de schroef met achteruit varen, de volledige aandrijving wordt immers omgedraaid. Daarbij heeft de huidige eigenaar een boegschroef laten plaatsen zodat manoeuvreren een heel gemakkelijke aangelegenheid is. Verder is ook de bouwwijze van het schip zelf opvallend te noemen. De romp en opbouw is gebouwd in 3 mm staal met opgelaste strippen waardoor het schip relatief licht is. Achterin het schip is de machine kamer, toegankelijk via een groot luik in het dek. Hier treft u de DAF 575 diesel motor en velvet hydraulische koppeling aan welke dankzij de ruime motorkamer gemakkelijk toegankelijk is. En een reserve-schroef en een schakelkast met automatische zekeringen. Binnen in het schip heerst echt nog de sfeer van weleer. De gebruikte materialen voor de afwerking zijn gedateerd maar hoogwaardig en de aanpassingen welke de eigenaar heeft uit laten voeren zoals het kombuis zijn in deze zelfde materialen uitgevoerd. Verder is de roef ruim en praktisch ingericht. Aan bakboord is in lengte richting het kombuis waar tegen over een “treinzit” is geplaatst welke eenvoudig “om te bouwen” is tot een dubbel bed. Verder naar achteren is aan bakboord de WC met onderwater toilet met een wasbakje en aan stuurboord nog een vast enkel bed, bovenop een dieseltank van 400 liter. Er zijn zeker mogelijkheden om de inrichting naar uw smaak aan te passen mocht U geen waarde hechten aan originaliteit. Vooraan het schip is de stuurhut. Hier is uiteraard de bediening van de schottelaandrijving en koppeling en de overige systemen. Ook is er een bankje waarvan men leuk uitzicht heeft op de omgeving. De Schottel is een bijzonder schip en niet voor niets heeft deze werf jaren lang beroeps vaartuigen geleverd voor verschillende overheden en professionele organisaties. De schepen zijn robuust en praktisch. Ook deze Schottel in het bijzonder heeft een interessante historie maar behoeft inmiddels wel werk om ze weer in oude glorie te herstellen. Desalniettemin een buitenkans voor een liefhebber om dit stoere schip aan te kunnen schaffen voor een zeer scherpe prijs. We horen u dan ook graag om eens een afspraak te maken voor een bezichtiging aan boord van dit bijzondere schip.

Algemeen

Bouwnummer:
R3, Type 12
Rompvorm:
Knikspant, 3mm
Opbouw vorm, materiaal:
Staal, 3mm
Doorvaarthoogte normaal:
ca 2,95 mtr.
Diepgang:
130 cm
Waterverplaatsing:
ca 12.000 kg
Besturing:
via ketting op de Schottel
Roer:
Schottel

Accommodatie

Slaapplaatsen:
Vast: 1 Extra: 2
1 + 2
Watertank & materiaal:
ca. 300 ltr. (2 x 150)
Watersysteem:
nee, met voetpomp
Aantal douches:
Nee
Toiletten:
Ja
Kooktoestel & brandstof:
3-pits, gas
Oven:
Nee
Koelkast & voeding:
Ja, gas
Verwarming:
Ja, Eberspacher

Motor en elektra

Merk:
DAF
Serienummer:
A57283
Bouwjaar:
1973
Vermogen:
100 pk
Brandstof:
Diesel
Voortstuwing:
Schottel
Brandstoftank aantal:
ca. 800 ltr. (2 x 400)
Max snelheid:
13 km/h
Toerenteller:
Ja
Boegschroef:
Ja
Accu:
2 x
Acculader:
Ja
Generator:
Nee
Omvormer:
Victron
Walstroom:
Ja
Voltage:
24 v

Navigatie en elektronica

Log/snelheid:
Nee
Dieptemeter:
Ja
Navigatieverlichting:
Ja
Autopilot:
Nee
Kaartplotter:
Nee
Radar:
Nee
Marifoon:
Sailor RT 144

Disclaimer:
Hoewel er uiterste zorg besteed is aan de correctheid, volledigheid en actualiteit van onze informatie kunnen hieraan geen rechten worden ontleend.

White Whale Yachtbrokers logo

Verkoop kantoor

White Whale Yachtbrokers - Willemstad

Tel: +31(0)168 820208

Email: [email protected]