€ 26.500(BTW vrijgesteld)
1937
8.8 m x 2.4 m x 0.80 m
Staal
Vetus M309 (2004), 3 cilinders, 25 PK, diesel/GTL M309
Vinkeveen (NL)
Te Koop: Een Stijlvol Icoon op het Water – Bakdekker 1937
Zeldzaam. Elegant. Authentiek. Stap aan boord van een van de mooiste klassieke bakdekkers van Nederland – een uniek vaartuig dat niet alleen met zorg is onderhouden, maar ook met passie is verbeterd en verfijnd.
Deze schitterende bakdekker, gebouwd in 1937, straalt de tijdloze klasse uit van het gouden tijdperk van de pleziervaart, met een uitstraling die je nergens anders vindt. Overal waar ze verschijnt – van Veere tot Loosdrecht – trekt ze bewonderende blikken. En niet voor niets: ze staat officieel geregistreerd als één van de mooiste klassieke boten van het land.
Wat maakt haar écht bijzonder?
En nu het beste:
Deze varende schoonheid is nu zeer scherp geprijsd. Een buitenkans voor de echte liefhebber of verzamelaar van klassieke schepen.
Gebouwd in een tijd waarin schepen nog met de hand én het hart werden gemaakt. Deze bakdekker is een levend stuk maritieme geschiedenis, met een uitstraling die zich niet laat namaken. Ze combineert klassieke lijnen met modern comfort, en is ideaal voor dagtochten, weekenden of rustige vaarten over rivieren en meren.
Ben jij de volgende eigenaar van deze unieke dame? Wacht niet te lang – klassiekers als deze komen zelden op de markt, en zéker niet in deze staat én prijsklasse.
Neem vandaag nog contact op voor een bezichtiging. Laat je overtuigen door het vakmanschap, de historie en het pure vaarplezier dat deze bakdekker biedt. Bel met uw jachtmakelaar van White Whale Yachtbrokers Pieter Pepping Mob +31 (0) 653345219, en we kunnen meteen proefvaren!!
Informatie Bondeux
Basisgegevens
Naam | Bondeux |
Type | Bakdekkruiser met een met koffer verlengd bakdek |
Bouwjaar en werf | 1937, Schut Martenshoek (Gr.) |
Afmetingen | lengte 8,8 m, breedte 2,4 m, diepgang 0,8 m; kruiphoogte 2,15 m. |
Materiaal romp | staal (geklonken) met een verbeterde bodem |
Materiaal opbouw | kuipoverkapping, opgebouwd uit een teakhouten frame met aan de voorzijde drie voorramen en twee zijramen, met zij- en achterwanden van beige Markilux en een dak van grenen schroten + multiplex plaat. |
Materiaal interieur | Afzelia latten op rooster van lariks + multiplex |
Huidige ligplaats | Terherne Haven, Terherne (Fr.) |
In eigendom sinds | 2009 |
Technische gegevens
Oorspronkelijke motor | Grey Marine, 4 cilinder, benzine |
Huidige motor | Vetus M309 (2004), 3 cilinders, 25 PK, diesel/GTL |
Boegschroef | Vetus 55 kg (2018) |
Accu’s | 2 stuks 140 AH: één start- en één lichtaccu + 1acculader voor 2 accu’s |
Huidige onderhoudstoestand | Zeer goed. Technisch onderhoud: ieder jaar. Onderhoud aan buitenkant eens in de twee jaar. |
Historische gegevens
Bouwjaar | 1937 |
Werf | Schut, Martenshoek (Groningen) |
Bouw- of ijknummer | n.v.t.. De bouw van het schip met zijn belangrijkste bijzonderheden is wel genoemd in ‘Moorman, Jaarboek voor Scheepvaart en Scheepsbouw’, jaargangen 1932 t/m 1940. |
Bouwtekening aanwezig? | Nee |
Oorspronkelijke naam | Stirns |
Overige eerdere namen | Achtereenvolgens: Stirns (1937-1961), ?? (1961-1989), Ahoy (1989- 2005), Waterman (2005-2018, sinds de tewaterlating (2018): Bondeux. |
Vorige eigenaren | Achtereenvolgens: dhr. F. Fokkema te Amsterdam (1937-1961), mw. A. Mol-Peek te Amsterdam (1961-1989), dhr. Van Son te Cruquius (1989-1992), dhr. Hans Post te Haarlem (1992-1994), dhr. S.J. Hoornstra te Hillegom (1994-2007), dhr. F. Douma te Akkrum (2007-2009), huidige eigenaar (2009-heden). |
Oorspronkelijke functie | Plezierjacht |
In huidige functie sinds | 1937, sinds de eerste tewaterlating |
Mate van originaliteit en uiterlijke veranderingen | Romp: behoudens gelaste dubbelingen en reparaties nog origineel. Opbouw: Gedeeltelijk gereconstrueerd, vermoedelijk overeenkomstig origineel. Dat is echter niet te bewijzen omdat de huidige opbouw volledig is gereconstrueerd en het uiterlijk van de oorspronkelijke opbouw uit 1937 niet bekend is. Interieur: Grotendeels gereconstrueerd. De oorspronkelijke wandbetimmering (dunne teakhouten latjes) was niet meer te redden / te gebruiken en is daarom vervangen door een betimmering van Afzelia latten op een lariks / multiplex regelwerk. De kajuitvloer is van Grenen, de kuipvloer is overeenkomstig de wandbetimmering van Afzelia luiken. Reconstructie: Zie de aanvullende bijzonderheden hierna. |
Aanvullende bijzonderheden |
Het schip is in 1937 gebouwd bij Schut te Martenshoek (Groningen). Het originele scheepsplaatje is nog aanwezig. Volgens het ‘Jaarboek voor de scheepvaart en scheepsbouw 1932 – 1940’ (Moorman) is het schip gebouwd onder de naam Stirns voor de heer F. Fokkema te Amsterdam. Die heeft het tot zijn overlijden in 1961 in bezit gehad. Alle eigenaren die het schip sindsdien heeft gehad, zijn bekend. In 1992 meldde de toenmalige eigenaar, de heer Post, het schip aan bij de Vereniging van Booteigenaren Oude Glorie (VBOG). De naam van het schip was toen intussen veranderd in Ahoy. De reactie van de Oude Glorie ging echter naar de volgende eigenaar, de heer S.J. Hoornstra, die het schip had gekocht in 1994. De heer Hoornstra heeft met het schip nauwelijks gevaren doordat hij het met tussenpozen vrijwel voortdurend in reconstructie nam. Die reconstructie betrof eerst vooral de buitenkant van het schip, het vlak, het dek, de kuiptent en de motor. Daarbij is vrijwel het gehele interieur, met name de binnenbetimmering verwijderd. In 2007 heeft de volgende eigenaar, de heer Douma, de oorspronkelijke 40 pk Gray Marine benzinemotor vervangen door de huidige motor.
De huidige eigenaar kocht het schip in 2009 als pensionadoproject. Met het laatste deel van de reconstructie, het aanbrengen van een volledig nieuwe binnenbetimmering + het opknappen van de romp en de kuiptent, startte hij in 2010. De uitvoering heeft door onvoorziene persoonlijke omstandigheden enkele jaren geheel stil gelegen, maar is in begin 2017 weer opgepakt. Het schip is d.d. 14 juli 2018 als Bondeux feestelijk weer te water gelaten. Sindsdien is er met veel genoegen mee gevaren.
De indeling is thans weer overeenkomstig gebruikelijk bij dit type schip: voorin de bak het toilet, daarachter de pantry en de salon met twee slaapplaatsen. Achter de bak de kuip met daaroverheen een kuiptent met vast dak en tenslotte het achterdek. Onder en achter de achterbank, onder de vloeren, onder de bedbanken en in het interieur is een overmaat aan bergruimte gecreëerd. Bij de reconstructie konden enkele oorspronkelijke details worden behouden.
|
Technische specificaties Vetus M3.09
💡 Extra kenmerken
Disclaimer:
Hoewel er uiterste zorg besteed is aan de correctheid, volledigheid en actualiteit van onze informatie kunnen hieraan geen rechten worden ontleend.